Atasi Masaalah Obesiti Dikalangan Kanak-kanak


ASSALAMUALAIKUM…


Biasanya kita selalu membayangkan kanak-kanak yang comel mesti dikalangan mereka yang tembam. Tetapi tahukah kita ia bukan sesuatu yang baik sebaliknya mereka tergolong dalam kategori kanak-kanak obesiti.
Obesiti adalah disebabkan pengambilan kalori yang berlebihan daripada makanan dan juga kurang aktiviti fizikal.
Memiliki berat badan berlebihan atau obes juga memberikan kanak-kanak imej badan yang kurang baik dan kurang keyakinan diri.


Diet sihat untuk kanak-kanak

Diet kanak-kanak seharusnya mengandungi komposisi mineral, protein, vitamin dan karbohidrat. Dua perkara utama yang perlu ditekankan ialah apa yang hendak dimakan dan berapakah kuantiti yang sesuai. Pengambilan makanan kanak-kanak setiap hari terdiri dari waktu sarapan, makan tengahari, minum petang dan makan malam.

  • Sarapan pagi seharusnya berat dan berzat, contohnya 2 biji telur, cereal, susu, kekacang dan jus buah-buahan. Mengikut kajian, kanak-kanak yang tidak bersarapan kurang fokus ketika belajar dan pencapaian akademik mereka agak rendah berbanding dengan kanak-kanak yang bersarapan.Makan tengahari pula adalah makanan berkhasiat yang mengandungi kurang karbohidrat, lebih fiber dan protein.
  • Makan tengahari yang bekhasiat akan memberikan tenaga segera yang membolehkan kanak-kanak kekal aktif sepanjang hari, pada masa yang sama ia sepatutnya kurang kalori. 
  • Minuman petang pula adalah makanan yang lebih ringan dan sihat seperti buahan, susu dan kekacang.
  • Untuk makan malam, hidangkan makanan yang agak berat tetapi kurang kalori. Sayuran hijau, daging ayam, telur dan ikan adalah makanan yang menyihatkan. Hidangkan bersama nasi tetapi dalam kuantiti yang perlu dihadkan.


 

Tip mencegah obesiti di kalangan kanak-kanak
  • Elakkan mengambil minuman berkarbonat, sebaliknya minum jus buah yang segar ataupun susu
  • Galakkan kanak-kanak makan dalam kuantiti yang diperlukan sahaja
  • Jangan menggalakkan kanak mengamalkan diet; makan makanan yang berkhasiat berserta bersenam adalah cara yang lebih selamat untuk mengurangkan berat badan
  • Galakkan kanak-kanak bergerak cergas sepanjang hari dan elakkan aktiviti bermalasan dengan menonton TV dan bermain video game
  • Perkenalkan istilah makanan baik (makanan berkhasiat) dan makanan jahat (makanan yang tidak sihat) seperti gula-gula, air berkarbonat, burger, pelbagai makanan segera dan junk food.



 



Kawal berat badan kanak-kanak dengan SUPPLEMENT

Bagi ibu bapa yang bekerja di luar pasti agak sukar untuk memantau pemakanan anak-anakkan. Sekurang-kurangnya berikanlah anak anda supplement bagi memastikan mereka mendapat keperluan nutrisi yang cukup dan lengkap untuk tubuh mereka.

Meal Shakes & Omega Guard antara supplement shaklee yang terkenal di kalangan ibu bapa.Alternetatif memberi supplement kepada anak-anak adalah salah satu langkah ke arah gaya hidup yang lebih sihat...


Mealshake boleh membantu masalah obesiti dikalangan kanak-kanak dimana berperanan memberikan rasa kenyang dan bertenaga. Mealshake memang akan meningkat selera tetapi ia tidak menggemukkan badan kerana hanya pengambilan makanan segera dan makanan ringan sahaja yang akan meningkatkan berat badan.

Selain itu, Mealshake juga rendah kolestrol, lemak dan sodium dan sesuai untuk kanak-kanak. Ia juga di datangkan dalam perisa yang digemari oleh kanak-kanak iaitu Vanilla dan mudah untuk diminum dengan segera. 

Omega 3 berperanan meningkatkan aliran darah ke otot semasa bersenam atau semasa kanak-kanak melakukan aktiviti pergerakan. Kebanyakan kita tidak mampu mengambil Omega 3 dengan mengcukupi, oleh itu pengambilan Omega dapat membantu tubuh badan mendapatkan omega 3 yang diperlukan badan untuk membakar lemak.
Pengambilan Omega juga dapat membantu menuturalkan masaalah hormon leptin yang memberi isyarat lapar dan kenyang kepada otak. Kadangkala tampa kita sedari, hormon leptin yang gagal berfungsi dengan baik telah member isyarat yang salah. Dimana tubuh badaan kita sebenarnya memerlukan air dan bukanya makanan.
Omega juga membantu meransang enzim yang membawa lemak yang tersimpan dan kemudian bertukar menjadi tenaga dan seterusnya dapat menurunkan berat badan kanak-kanak.

Untuk keterangan lanjut atau berbincang berkenaan masaalah obesiti anak-anak anda. Bolehlah menghubungi saya seperti dibawah.


KHAIRULDIYANA BT MOHM ZAINI
SHAKLEE id : 1066543
♥ Sms/WhatsApp/Wechat : 011-39260329
♥ Emel : khairul_diyana83@yahoo.com
♥ Fb : https://www.facebook.com/khairuldiyana.diyana
♥ Page : https://www.facebook.com/diyana83
https://www.facebook.com/Pengedarvitaminpadangserai


Comments