Cara Tambah Berat Badan Anak


Assalamualaikum…

nasi


Sebagai seorang Ibu bapa kita perlu tahu berat badan ideal mengikut usia dan ketinggian anak-anak kita. Kanak-kanak pada usia bawah enam tahun memang terkenal sebagai golongan yang aktif dan cerewet makan maka kebanyakan mereka mempunyai berat badan yang ringan dan saiz badan yang kurus. Hanya segelintir sahaja kanak-kanak yang tergolong dalam kelompokk kanak-kanak obesiti. Biasanya kanak-kanak obesiti memang mempunyai  tabiat semula jadi kuat makan.

Kerisauan ibu bapa terhadap anak yang kurang berat badan membuatkan mereka sering memaksa si anak makan dalam kuantiti yang banyak. Paksaan tidak boleh membantu menyelesaikan masalah ini sebaliknya ia hanya membuatkan anak anda tertekan. Bahkan memaksa makan makanan tinggi kalori juga boleh mengumpulkan lemak berlebihan dalam badan.

Kanak-kanak perlu makanan untuk membesar dan menjalani proses pembesaran yang sihat.Faktor yang menyumbang kepada berlaku kekurangan berat badan dikalangan kanak-kanak. Antara faktor yang menyebabkan kanak-kanak kurang berat badan ialah kurangnya pengambilan sumber tenaga (kalori) dan sumber protein. Selain daripada itu, masalah jangkitan cacing, jangkitan penyakit dan masalah congenital juga merupakan penyumbang kepada masalah kekurangan berat badan.




Kesan kekurangan berat badan terhadap kesihatan 
  • Menjejaskan kecerdasan otak
  • Mengganggu pertumbuhan fizikal
  • Mengganggu perkembangan kanak-kanak
  • Mudah dijangkiti penyakit
Sebenarnya apa yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah ini adalah memastikan keperluan tenaga dan nutrisinya dipenuhi. Ibu perlu menyediakan makanan yang berkhasiat mengikut keperluan nutrisi mereka seperti:
  • karbohidrat (nasi, roti, kentang, pasta untuk membekalkan tenaga dan membuat anak rasa kenyang),
  • protein (telur, ikan, ayam, daging, susu, tauhu,  tempe untuk pertumbuhan badan, anti bodi dan sistem imun badan.
  • vitamin dan mineral (buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai sumber serat.
  • lmak (untuk sumber tenaga dan zat bagi melarutkan vitamin A, D, E, K.



Beri Anak Vitamin Untuk Tambah Berat Badan

Mengamalkan vitamin merupakan salah satu cara untuk menaikkan selera makan seterusnya menambahkan berat ke tahap yang ideal. Antara vitamin yang anda boleh berikan kepada kanak-kanak untuk menambah berat badan ialah Meal Shakes ( klik disini untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang Meal Shakes )

Meal Shake Shaklee mempunyai  1001 kebaikan  terutama menambah berat badan anak dan memperbaiki tahap kesihatan anak yang kerap demam, batuk, asthma dan sebagainya. Meal Shakes rendah lemak namun kaya dengan 19 vitamin utama, protein, fiber dan mineral sertakalsium yang penting untuk tumbesaran kanak-kanak.

Kebaikan Meal Shakes:
  • ‎Menyediakan nutrisi lengkap untuk tubuh badan kita.Meal shake mengandungi 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’.Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi soya lecithin yang bertindak dengan vitamin larut lemak.
  • Membekalkan nutrisi ke dalam tubuh. Kaya dengan protein (tanpa laktosa) yang membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, dan lain-lain.
  • ‪‎Mengandungi asid folic, biotinyang membantu tumbesaran Kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang yang sihat
  • Mengandungi vitamin A, C, E, zinc,selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan.
  • Mengandungi vitamin B lengkap, zat besi yang membantu membina sel darah merah yang sihat.‪
  • ‎Kaya dengan serat larut untuk membuang lemak berlebihan.


Untuk keterangan lanjut hubungi saya seperti dibawah.


KHAIRULDIYANA BT MOHM ZAINI
SHAKLEE id : 1066543
 Sms/WhatsApp/Wechat : 011-39260329
 Emel : khairul_diyana83@yahoo.com
 Fb : https://www.facebook.com/khairuldiyana.diyana
 Page : https://www.facebook.com/diyana83
https://www.facebook.com/Pengedarvitaminpadangserai


Comments