Tips Rawat Anak Sakit

Assalamualaikum.....



Memasuki usia kanak-kanak, tentu sahaja anak anda kerap dijangkiti penyakit ringan seperti demam, batuk dan selesema. Jangan risau tentang hal tersebut kerana menurut doktor pakar kanak-kanak, adalah normal bagi mereka untuk dijangkiti batuk dan selesema sebanyak lapan hingga 10 kali dalam masa setahun.
Biasanya sakit ringan seperti itu boleh sembuh dengan sendirinya tanpa memerlukan ubat-ubatan yang kompleks dan digunakan dalam tempoh yang lama. Tetapi sekiranya sakit ringan yang dihidapi oleh si kecil berlarutan hingga tempoh yang lama ia juga mungkin menjadi petunjuk kepada sakit yang memerlukan rawatan selanjutnya.
Oleh itu apa yang diperlukan adalah pengetahuan yang baik oleh ibu ayah dalam membezakan antara penyakit ringan dan cara rawatannya di rumah dengan penyakit berat yang memerlukan rawatan daripada doktor dan ubat-ubatan yang lebih serius.
Dalam soal merawat kanak-kanak yang dijangkiti sakit ringan seperti demam, batuk dan selesema, apa yang mereka perlukan adalah rehat dan tidur siang yang mencukupi bagi mencegah mereka daripada sering sakit.
Tidur siang yang ideal untuk kanak-kanak adalah antara pukul 1 hingga 3 petang kerana pada waktu inilah badan si kecil memerlukan rehat yang cukup. Sekiranya anak anda kurang tidur, badannya akan mudah kehilangan sel-sel yang bertugas melawan penyakit termasuk menyebabkan pengumpulan kalsium pada pembuluh darah serta menghalang pengeluaran hormon pertumbuhan yang menurunkan kemampuan badan untuk memperbaiki dirinya sendiri.
Oleh itu, rehat yang cukup sangat diperlukan untuk menjaga kesihatan anak anda. Rehat adalah proses untuk meringankan beban otak. Pertumbuhan tubuh badan anak juga berlaku ketika dia sedang berehat. Maka tidur lapan jam sehari sudah cukup untuk anak membesar sihat dan cergas serta jarang jatuh sakit.


Vitamin Untuk kesihatan Anak-anak




Chewable Vita-C @ 100m


Menguatkan Fungsi Imunisasi. Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.
  • Membantu mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan
  • Membantu anda menjaga kesihatan gigi dan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat
  • Meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging
  • Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi serta juga struktur am tubuh badan


Meal Shakes

  • Minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anak-anak
  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting
  • Rendak lemak dan rendah glisemik
  • Sumber protein dan kalsium
  • Sesuai untuk hidangan sarapan pagi dan sebelum tidur
  • sesuai bukan sahaja untuk kanak-kanak tetatpi... Ibu menyusu yang mahu menguruskan badan, Ibu hamil yang mengalami alahan dan sukar untuk makan hidangan yang lengkap dan seimbang, Mereka yang mengalami masalah untuk menelan vitamin dalam bentuk pil dan Warga tua



Omega Guard
  • makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.  Satu hidangan OmegaGuardTMmenyediakan 1000mg asid lemak omega 3  termasuk DHA dan EPA.
  • mengandungi Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.

Comments