Khasiat Minyak Zaitun


Assalamualaikum…


Zaitun adalah merupakan sejenis spesis daripada tanaman yang tertua di dunia. Minyak zaitun atau olive oil sangat terkenal dengan fungsinya yang boleh merawat pelbagai jenis penyakit.







Minyak zaitun diperoleh dari buah dan biji zaitun yang matang. Ia pecah sendiri lalu menghasilkan minyak untuk kegunaan kecantikan wajah, kulit, rambut dan kesihatan.Khasiat minyak zaitun sememangnya tidak terkira.



Khasiat Minyak Zaitun


  • Penggunaan minyak zaitun dalam masakan boleh mengurangkan risiko kematian akibat penyakit. Ini adalah kerana minyak zaitun mengandungi antioksidan, phytosterol dan juga vitamin.


  • Dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Pesakit darah tinggi yang mengambil minyak zaitun dalam pemakanan mereka boleh menurunkan tekanan darah tinggi yang dihadapi.


  • Selain itu, khasiat minyak zaitun juga terbukti dapat mengurangkan kolestrol merbahaya di dalam tubuh tanpa menganggu kolestrol yang bermanfaat di dalam tubuh badan anda.


  • Berdasarkan kajian yang pernah dilakukan, kandungan minyak zaitun boleh mengurangkan kadar lemak dalam makanan dan mengurangkan risiko terjadinya penyumbatan (thrombosis) dan saluran darah (arteriosklerosis). 


  • Para pengkaji juga yakin bahawa khasiat minyak zaitun dapat menurunkan risiko serangan kanser seperti kanser colon, kanser rahim, kanser kulit dan kanker ovarium, di samping pengambilan sayur-sayuran dan juga buah-buahan.


  • Minyak zaitun juga diyakini dapat mengurangkan sakit-sakit sendi.


  • Selain dari penyakit dalaman, minyak zaitun juga boleh membunuh kutu rambut yang sukar untuk dihapuskan hanya dengan beberapa jam sahaja.


  • Bagi merawat lelaki yang pancut awal juga boleh menggunakan minyak zaitun sebagai penawarnya. Lumur dan urut minyak zaitun pada seluruh zakar sejam sebelum bersama,insya-Allah dapat berjimak dan tahan lama.


  • Bagi merawat bayi yang menangis malam pula, anda boleh sapukan sedikit minyak zaitun pada dahi dan cuping telinga bayi.


  • Minyak zaitun juga boleh merawat gatal-gatal atau sebarang penyakit kulit. Sapu pada tempat yang bermasalah 3 kali sehari dan ia akan sembuh.


  • Bagi merawat penyakit yang berkaitan dengan organ dalaman seperti gastrik, masalah hati, penkreas, ginjal mahupun buasir,minum sesudu minyak zaitun 2 kali sehari.


  • Diperkaya dengan vitamin E. Pada 100g minyak zaitun, ekstravirgin mengandungi vitamin E alpha tocoperol sebesar 14.39 mcg. Vitamin E adalah zat antioksidan larut lemak yang kuat dan ia diperlukan untuk menjaga integrasi sel membrane, selaput lendir dan kulit dengan cara melindunginya dari radikal bebas.


  • Ia berfungsi untuk merawat kulit dan sesuai dijadikan masker untuk menghilangkan parut jerawat dan melembutkan kulit.


  • Minyak zaitun merupakan sumber vitamin K. Vitamin K membantu meningkatkan kekuatan tulang dan ianya sangat baik bagi pesakit Alzheimer untuk merawat kerosakan sel saraf di bahagian otak.


  • Bagi wanita pula, khasiat minyak zaitun dapat membantu melembutkan dan membersihkan kulit payudara. Sapukan minyak zaitun sebagai masker payudara, ia dapat menanggalkan sel-sel kulit mati pada payudara anda.


  • Selain daripada melembutkan permukaan kulit payudara, ia juga sangat efektif untuk menegangkan payudara. Bagi para ibu yang merasakan payudara makin mengendur, gunalah minyak zaitun untuk menegangkannya kembali.


  • Bukan itu sahaja, khasiat minyak zaitun terbukti untuk mengatasi keregangan kulit bagi ibu hamil. Sapukan minyak zaitun di kawasan yang bermasalah 3 kali sehari.




Minyak zaitun yang ada dipasaran telah diklasifikasikan kepada beberapa jenis, antaranya ialah: 

Extra Virgin Olive Oil

Hasil perahan pertama (tanpa haba) buah zaitun itu.

Virgin Olive Oil

Perahan kedua buah zaitun dan dicampur sedikit minyak dari perahan pertama.

Pure Olive Oil atau Olive Oil

Melalui beberapa pemprosesan seperti menapis dan memperelokkannya.

Extra Light Olive Oil

Hasil banyak pemprosesan dan mengandungi hanya sedikit sahaja kuantiti minyak zaitun di dalamnya kerana dicampur dengan pelbagai minyak lain.






Ingin menambah pendapatan.. Kurang modal… Tak tahu cara memulakan perniagaan..
Jom setai Keluarga Jutawan Shaklee kami.. Anda akan dibimbing FROM ZERO to HERO..

Untuk keterangan lanjut KLIK di bawah ini.








Comments